Rad na sebi

Stres

Поставите коментар

download (9)KAKO NASTAJE STRES?

Svaka emocionala reakcija, pa tako i stres reakcija (stres), nastaje kao posledica tumačenja nekog stimulusa kao važnog. Dakle, uopšteno rečeno, stres se javlja kada neki stimulus procenimo kako značajan. Stimulus koji dovodi do javaljanja stres reakcije naziva se stresor.

Stresor je svaki zahtev koji je postavljen pred čoveka, a kome on smatra da nije dorastao. To su stimulusi koje procenjujemo kao opasne. Zahtevi za promenom koje procenjujemo kao važne.

Međutim, sam po sebi stimulus ne može izazvati stres, već do njega (stres reakcije) dovodi specifičan način interpretiranja, tumačenja, stimulusa.

Stres (stresna rekcija) je posledica procene da postoji nesklad između opaženih zahteva i kapaciteta osobe.

SIMPTOMI STRESA

Simptome stres reakcije možemo grupisati u sledeće kategorije:

1.      Fizički simptomi – glavobolja, napetost mišića; na koži se mogu pojaviti iritacije ili fleke; povećan krvni pritisak; poremećaj u radu srčanog mišića; problemi sa varenjem; ubrzano disanje, osećaj gušenja; umor, malaksalost i snižen energetski nivo organizma.

hhh

2.      Intelektualni problemi – pad koncetracije, zbunjenost, a usled toga i otežano donošenje odluka i često pravljenje grešaka; pamćenje može biti oslabljeno; a stav prema sebi i trenutnoj situaciji negativan.

3.      Emocinalni simptomi – osećanje bespomoćnosti, razdražljivost, loše raspoloženje, tuga, ljutnja, stid, krivica; pad samopouzdanja i samopoštovanja.

4.      Funkcionalni simptomi – sve ono što spada u negativnu promenu u odnosu na dosadašnji način funkcionisanja. Tu mislimo na veće konzumiranje kafe i alkohola; uzimanje nedovoljnih ili ogromnih količina hrane; smanjena ili značajno povećana potreba za snom; povlačenje od ljudi sa kojima inače postoji redovan kontakt (porodica, prijatelji, kolege); nekada se zapušta i lična higijena…

5.      Socijalni simptomi – osoba oseća da je odbačena, beskorisna; često se ljudi izloženi jakim stresorima povlače u sebe ili s druge strane prekomerno opterećuju okolinu svojim problemima.

STRATEGIJE SAMOPOMOĆI

  1. Trudite se da opazite sopstvenu izloženost stresu kao i posledice koje to po vas ima. Pod tip se podrazumeva da uvidite koliko posao ima uticaja na vaše spavanje, ishranu, korišćenje kafe, cigareta i alkohola, na odnose u porodici i prema prijateljima, kao i na eventualne pojave fizičkih tegoba i bolesti.
  2. Struktuirajte vreme – odredite prioritete obavezama i vreme za odmor.
  3. Postavite granice. Naučite da kažete “ne” i da ne radite ono što nije vaša obaveza i ono što ne želite.
  4. Preformulišite unutrašnje misli i dijaloge iz negatinog u pozitivni smer.
  5. Imajte realno pozitivan stav prema sebi i svojim sposobnostima – dakle, ne umanjujte vrednost svojih sposobnosti, ali nemojte ni postavljati pred sebe nerealno visoke ciljeve.
  6. Relaksirajte se pasivno ili aktivno – kako vam već više prija. Pasivne tehnike relaksacije podrazumevaju: slušanje muzike, čitanje, spavanje… Aktivne tehnike obuhvataju razne tehnike opuštanja mišića koje dovode organizam u stanje smirenosti – joga, meditacija, mišićna relaksacija….

images (76)

Advertisements

Аутор: ivana milosavljevic

diplomirani psiholog, predbračni savetnik, transakcioni analitičar savetnik u edukaciji, trener asertivnog treninga

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s